een leven lang plezier van je motoropleiding
Een motoropleiding met een fundering die staat als een huis…levenslang plezier!
Mensen vragen wel eens aan mij hoe wij lesgeven. Ik leg dat graag uit aan de hand van een synoniem, namelijk het bouwen van een huis. Een fundament van motorrijden.
Een goed huis bouw je op een stevig fundament. Je kunt pas een verdieping erop zetten als dat goed blijft staan. De bovenverdieping heeft het fundament en de onderverdieping nodig om goed te kunnen blijven staan, ook als het stormt.
In mijn optiek werkt een motoropleiding ook zo.
Met een goed fundament met vaardigheden op het gebeid van stabiliteit, balans, snelheid en krachten beheers je je voertuig.
Die voertuigbeheersing is essentieel om later bij het rijden meer dan 100% van je aandacht aan en op het verkeer te kunnen richten!
En een huis is nooit af.
Je gaat er van alles aan doen en je moet het onderhouden anders rot het weg. Schilderen dus! Goten schoonhouden. Dat soort werk! Het betekent dus dat je je vaardigheden moet onderhouden waardoor je verbetert en een steeds completere motorrijder of motorrijdster wordt.
Hoe doen we dat dan in onze opleidingen?
Fundament
We beginnen met een stevig fundament. Een huis bouw je ook op een goede fundering. Slappe grond? Heien! Gewapend beton en een goede verdeling van de kracht zijn nodig om het huis te dragen, ook als het flink stormt.
Bij onze motoropleiding beginnen we met dat fundament: gevoel voor stabiliteit en balans opbouwen. Hoe zit je eigenlijk met je lichaam op een motor? Wat is belangrijk aan je zithouding om je motor goed te besturen en aan te voelen? Wanneer raakt een motor uit evenwicht? Hoe zorg je dat je stabiel stopt? Hoe rijd je in balans weg. Hoe stuurt een motor eigenlijk?
Allemaal vragen die we je zelf laten beantwoorden én onderzoeken. We helpen je te onderzoeken hoe het werkt. We bouwen samen aan het fundament.
Begane grond- voertuigbeheersing
Om de benedenverdieping te kunnen bouwen heb je goed materialen nodig. Materialen die op elkaar afgestemd zijn en later de bovenverdieping kunnen dragen.
Bij motorrijden zijn dat bijzondere verrichtingen, kortom: motorbeheersing. Op het examen toetst het CBR deze beheersing met 12 oefeningen. Wij zijn echter van mening dat deze oefeningen je leren je motor te beheersen onder diverse omstandigheden. En wij gaan verder. Wij vinden dat daar best nog een stapje bij kan en doen dus extra oefeningen.
- Lopen met de motor om je te leren je motor te kunnen parkeren – wij doen dat ook op een helling en op diverse andere plaatsen dan alleen een parkeervak met pionnen – die heb je straks toch ook niet?
- Langzame oefeningen: bij deze oefeningen leren we je de motor te beheersen terwijl je langzaam rijdt en dat is toch echt lastiger dan een motor met snelheid berijden (die wil alleen maar rechtdoor). Koppeling beheersing, balans en controle over je snelheid zijn belangrijke vaardigheden die we je aanleren. Hoe hoe stuurt zo’n motor eigenlijk? Als je straks lekker met je vrienden de Eifel ingaat kun je dit gebruiken bij haarspeldbochten en bij het parkeren bij het hotel of de koffiestop. Basisvaardigheden waar wij dus veel aandacht aan besteden. Ook tussen de oefeningen in. Ook dit oefenen we op hellingen en gaan naar Bloemendaal om op het Kopje op de duinwegen te oefenen. Omhoog en omlaag. Supercool om te doen!
- Snelle oefeningen: deze oefeningen leren je om de motor te besturen op hogere snelheden. Je komt erachter, dat hoe harder je rijd het steeds moeilijke wordt om in een noodsituatie controle te houden! We leren uitwijken, maar ook te handelen als je’ in de puree zit’. We leggen het ‘hoe en waarom’ uit zodat je weet waar je de vaardigheden kunt gebruiken. Wist je dat je een snelle slalom aanleert om te kunnen sturen met je benen zodat je daardoor je (rechter)hand ontspannen aan het gas kunt houden?
- Remoefeningen: de verschillende remoefeningen leren je de motor te controleren terwijl je afremt. Je gaat ervaren dat als de remming krachtiger wordt je de krachten veel lastige kunt verwerken. Wij gaan tijdens de lessen tot 100 k/h (als je dat wilt natuurlijk) om je te laten ervaren dat als je op de snelweg rijd en het staat ineens stil je écht héél veel ruimte nodig hebt…
En we houden het niet bij deze oefeningen alleen, we zijn zeer creatief in het bedenken van oefeningen, oefenlocaties en routes om je dit aan te leren. We rijden tussen de oefeningen veel om je te laten oefenen in de situaties waar je het nodig hebt. Zo begrijp je ook waarom de oefeningen nodig zijn.
Bovenverdieping
En als die benedenverdieping staat en sterk is kun je de bovenverdieping erop bouwen. We beginnen met een plat dak, het is al genoeg leerstof.
Je beheerst inmiddels goed je motor. We hebben al flink wat kilometers gedaan. We pakken het rijden op de weg verder op. Rijstrook wisselen bijvoorbeeld. We besteden hier veel aandacht aan. Je gebruikt deze manoeuvre immers bij veel handelingen: in -en uitvoegen, inhalen, een object voorbij rijden en uiteraard het rijstrook wisselen zelf. We leren je actief te rijden zodat de kans dat je verrast wordt geminimaliseerd wordt. We leren je bochten sturen. We kunnen je net de basis meegeven over positie, snelheid, de juiste versnelling en kijktechniek. Belangrijk is dat als je je rijbewijs hebt je hiermee aan de slag kunt.
Verder gaan we het drukke verkeer in. We brengen je naar zoveel mogelijk verschillende plaatsen. We leren je om te gaan met verkeerssituaties die je waarneemt en niet die je al van te voren weet. Je gaat straks lekker toeren en dan weet je toch ook niet waar je terecht komt? We rijden in Hoofddorp, Haarlem, Amsterdam en Zaanstad om je zoveel mogelijk basis te geven.
Dak
En als je dan je motor beheerst en je zit er lekker op krijg je aandacht voor ‘hogere orde vaardigheden’. Hiermee bedoelen we dat je aandacht krijgt voor hoe slecht wij als motorrijder waargenomen worden. We leren je te observeren. We leren je feiten over gevaarlijke plaatsen en we gaan kijken op die plaatsen. We leren je dat als je hier je gedrag veranderd en je bewust bent van het gevaar je voorkomt dat je in gevaar komt.
We leren je om te gaan met fouten die je maakt. We gaan ze gebruiken om ze de volgende keer te voorkomen en dat ze nuttig zijn in het leerproces na je opleiding.
10.000 uur en onderhoud
Belangrijk is te weten dat je 10.000 uur nodig hebt om iets goed te kunnen. Wij kunnen je bij de opleiding tussen de 30 en 50 uur meegeven (naar gelang je talent) en willen in dit tijdsblok een goed fundament neerzetten.
Zodat jij na het halen van je rijbewijs met deze ‘bagage’ veilig kunt rijden met je motor. Dan begint de rest van je 10.000 uur!
Onderhoud
We adviseren motorrijders regelmatig een voortgezette rijopleiding te nemen. Bij te leren.
Wij organiseren een terugkomdag na een jaar waar je met een aantal oud studenten de aangeleerde zaken nog een keertje aanscherpt, even kijken of je op het goede pad zit.
Goed op je motor zitten en deze met je lichaam beheersen is de meest onderschatte vaardigheid bij motorrijders.Wij adviseren een innige omhelzing met je motorfiets!
Voortgezette rijopleidingen zoeken? Kijk dan eens bij deze aanbieders:
-
Uiteraard zijn er veel voortgezette rijopleidingen te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens bij:
Wij wensen je superveel plezier!
Namens het team van Motorrijschool MOVICA,
Robert van der Kolk
bevlogen motorrij-instructeur
Thanks for this comment, I make a huge effort to train people very well on motorbikes!
Wat mooi omschreven dit.
Dit beschrijft/ omschrijft hoe het lessen gaat in begrijpelijke taal.
Dank je wel Sandra! We besteden veel tijd aan een goede opbouw van de lessen en voldoende herhaling van essentiële vaardigheden. Door juist dit te doen verankeren we vaardigheden en maken je tot een stabiele en vaardige motorrijdster!
Your blog is a beacon of light in the often murky waters of online content. Your thoughtful analysis and insightful commentary never fail to leave a lasting impression. Keep up the amazing work!
thanks! thats why it’s here!