Praktische zaken: motorkleding
Als je begint met motorrijles ben je vaak nog niet in het bezit van motorkleding. De meeste motorrijscholen hebben kleding, helmen en handschoenen ter beschikking en dat kun je vaak lenen.
Motorhelm
Een helm is persoonlijk. Iedereen heeft een andere vorm hoofd en dus is het belangrijk om een helm te passen. En daarvoor kun je het beste naar een motorkleding zaak gaan op een moment dat het rustig is. De mensen hebben dan alle tijd voor je. Het is belangrijk veel verschillende soorten en maten helmen te passen om te kijken welk merk goed bij je past.
Kosten helm. Je kunt veel geld uitgeven aan een helm.
De top-end merken zijn bijvoorbeeld Shoei en Arai. Deze helmen zijn supergoed getest en heel erg veilig. En duur. Ik persoonlijk vind het de investering waard, maar het is niet voor elke portemonnee weggelegd.
De mid-range helmen zijn prima van kwaliteit en bieden voldoende bescherming. Denk aan HJC of Scorpion.
In de goedkope range heb ik mijn twijfel over de kwaliteit van de helm en moet je je afvragen of je hiermee je hoofd wilt beschermen.
Qua soort motorhelm zien we dat sommige mensen, met name in de zomer kiest voor een jet-helm. Deze helm beschermt echter je gezicht onvoldoende en kan leiden tot ernstige verwondingen bij een val (bij een val raakt je hoofd bijna altijd de grond omdat het een relatief ‘zwaar’ deel is van je lichaam.
Ons advies is te kiezen voor een integraal helm of een systeemhelm. We zien vaak mensen met een systeemhelm met een open klep rijden, maar daarvoor geld hetzelfde als een jet helm: bij een val is je hele gezicht onbeschermd. Verder is deze helm relatief zwaar (gewicht) vanwege het klapmechanisme.
Qua pasvorm is het belangrijk dat een helm comfortabel zit, maar niet te los. De helm moet zich nog vormen naar je hoofd, dus een beetje strak zal de helm nog wel in het begin zitten. Koop dus niet vlak voor je examen een nieuwe helm, deze kan nog wat klemmen.
Op de volgende site wordt in dit filmpje een goede introductie gegeven over motorhelmen.
Motorkleding: motorjas en motorbroek
Motorkleding is er in heel veel soorten en maten te koop. Belangrijk is om jezelf de vraag te stellen wat je ermee gaat doen. Hieronder zijn een aantal soorten gebruik gedefinieerd.
Woon-werk verkeer: als je veel woon-werk verkeer doet is het belangrijk een voldoende waterdichte oplossing te zoeken met een pak waar Gore-Tex in zit om je droog (en in de winter warm) te houden.
Mooi-weer-rijder / urban style: je gebruikt kleding waar je comfortabel mee kunt rijden. Je ziet vaak mensen een motorrij jeans kopen en een lekker leren jasje. Er is in deze range heel veel te koop. Let er wel op, dat in deze range vaak een product koopt wat er goed uitziet en soms wat weinig protectie heeft (zie hiervoor het punt bescherming).
Sportief: je ziet vaak dat de sportieve rijder in een leren overal rijdt. Een heerlijk product wat comfortabel rijdt. Indien het regent zul je regenkleding moeten aantrekken. Verder is lederen kleding niet erg ‘warm’. Het isoleert niet heel goed en je ziet vaak dat als het s’ ochtends koud is de mensen in een lederen pak veelal verkleumd aankomen op de bestemming.
Allroad en offroad: een specifiek segment omdat er hier een ‘sport element’ in zit. Je bent vaak actief bezig waardoor het meer een soort sportkleding is. Voor motorrijles is dit type kleding ongeschikt omdat we daar bijna alleen op asfalt rijden.
Doorwaai kleding: je ziet vaak op mooie dagen mensen met korte broeken, slippers en T-shirts rijden. Zeer onverstandig omdat je bij een val veel letsel oploopt. Er zijn tegenwoordig supergoed alternatieven in de vorm van doorwaaikleding. Jassen, broeken en handschoenen met hoogwaardige materialen die de rijwind ruim voldoende doorlaten in de kleding waardoor je goed afgekoeld wordt.
Bescherming: zeker de wat duurdere merken bieden veel protectie (rug, schouder, arm, heup, knie, scheen). Deze is vaak in de kleding verwerkt. Je ziet vaak bij goedkopere kleding, dat hierop bezuinigd worden. Je kunt ook losse beschermers kopen. Ik rijd zelf vaak rond met een losse rug beschermer, die gecombineerd is met een niergordel), deze kan ik onder meerdere pakken gebruiken.
Je kunt ook losse vesten kopen met beschermers die je onder welk pak dan ook kunt dragen. Er is zoveel te koop!
Motorlaarzen
Motorlaarzen en motorschoenen: ook in deze markt is heel veel te koop. Van hoge laarzen tot lage sneakers. Ook hiervoor geldt dat het belangrijk is vast te stellen hoe je de kleding gaat gebruiken.
Met een motorsneaker kun je makkelijk de stad inlopen. Met een motorlaars heb je veel meer bescherming op bijvoorbeeld je scheen, bij slecht weer en bij kou. Let op dat je bij motorsneakers ervoor zorgt dat je je veters goed dicht doet, je wilt deze niet tussen de ketting hebben. Bij een sportieve rijstijl passen sportieve motorlaarzen, een stijve laars die veel bescherming biedt bij een val. Een toerlaars is gemaakt om comfortabel een hele dag aan je voet te zitten en waarmee je bijvoorbeeld tijdens een tourrit een kleine wandeling kunt maken.
Handschoenen
Handschoenen: ook handschoenen zijn erg persoonlijk omdat elke hand anders is. Ook hierbij moet je je afvragen waar je de handschoen voor gebruikt. En in welk jaargetijde. Belangrijk is dat de handschoen voldoende bescherming biedt. Het is aan te bevelen handschoenen te kopen met een polsband, deze zorgt ervoor dat een handschoen bij een val ‘niet uitgetrokken wordt’.
Zomer: in de zomer heb je het liefst een dunne handschoen en die lekker ventileert bij hoge temperaturen.
Voor -en najaar: in dit jaargetijde varieert de temperatuur gedurende de dag en kan er sprake zijn van regen. Deze multifunctionele handschoen kun je in veel omstandigheden dragen en met handvatverwarming vaak ook nog in de winter. Let erop om bij het uittrekken van de handschoen de binnen voering vast te houden zodat je deze niet lostrekt.
Winter: in de winter rijdt je met lekker dikke handschoen, het nadeel van zo’n handschoen is dat je door de dikte minder ‘gevoel’ hebt bij het rijden. Een oplossing kan dan zijn om met een najaar handschoen te rijden in combinatie met handvatverwarming.