fbpx
Motorrijbewijs halen

Motorrijbewijs halen

Je motorrijbewijs halen bij een goede motorrijschool waardoor je veilig de weg op kunt – hoe werkt motorrijles eigenlijk?

Je motorrijbewijs halen, hoe doe je dat?

Je wilt graag je motorrijbewijs halen, maar hoe pak je dat aan? Er zijn veel rijscholen die motorrijles bij jou in de omgeving aanbieden. Op Google duizelt je het van de hoeveelheid aanbieders. Via-via hoor je van een aantal mensen welke rijschool je moet nemen of ze waarschuwen je ‘hoe gevaarlijk motorrijden wel niet is’.

Op deze pagina vind he antwoorden op een aantal vragen die belangrijk zijn bij het uitzoeken van een goede motorrijschool en die je kunnen helpen een juiste motorrijschool bij jou in de buurt te vinden. Met als ultiem doel het behalen van het mooiste rijbewijs ter wereld: het motorrijbewijs.

Vragen die beantwoord worden zijn bijvoorbeeld:

  • wat is een goede motorrijschool?
  • leeftijd motorrijbewijs – hoe werkt het?
  • welke examens doe je bij het CBR

Je zult je waarschijnlijk afvragen: waarom deze informatie over je motorrijbewijs halen?

Deze pagina is geschreven door mij, Robert van der Kolk, eigenaar van Motorrijschool MOVICA uit Hoofddorp en KNMV gediplomeerd motorrijinstructeur. Ik geef al bijna 20 jaar motorrijles van hoge kwaliteit en zie in de praktijk dat veel mensen een zo laag mogelijk bedrag als uitgangspunt nemen om een goede motorrijschool uit te kiezen.

Ik zie met name bij voortgezette motorrij opleidingen (o.a. bergtrainingen) het resultaat van onvoldoende basistraining terug: problemen met balans, keuzes in het verkeer met grote risico’s als gevolg en moeite met het nemen van bochten waardoor in vele gevallen angst, paniek en schade ontstaat.

En dat is zonde, want motorrijden is zo superleuk! En een goede basisopleiding zorgt voor meer vaardigheden, kennis en daardoor plezier in het motorrijden. Zie het halen van je motorrijbewijs bij een goede motorrijschool als een investering!

motorrijschool movica

Keuze motorrijschool

Het belangrijkste advies  is een motorrijschool uit te zoeken die gespecialiseerd is in het geven van motorrijles. Je treft hier vaak de ‘vak-idioten’ aan en mensen die vanuit passie motorrijles geven.

Een tweede advies is om op zoek te gaan naar een motorrij-instructeur waar je een ‘klik’ mee hebt. Je spendeert aardig wat uren met elkaar en het helpt als je elkaar aardig vindt.

Controleer verder of de motorrij instructeur (elke les) volgt met de motor. Vanaf de motor is motorrijles geven niet alleen leuker, maar je kunt je eigen motorfiets als motorrij instructeur uitstekend inzetten om iemand te helpen een betere motorrijder te worden: vóór iemand rijden om rijlijnen te laten zien, helpen met waarnemen, een plek opvullen waar anders een kleine auto of bromfiets in kan schieten en voelen wat er in een bocht gebeurt als bijvoorbeeld het asfalt wat versleten is. Dat voel je vanuit een auto niet.

Tip 1: Ga eens kijken op parkeerplaatsen waar motorrijles gegeven wordt. Welke instructeur coacht de motor leerlingen? Welke motorrij-instructeur is passief? Wie volgt op de motor en wie met de auto? Welke oefeningen worden er gedaan? Waar wordt gelachen? En vraag eens of je een les mee mag kijken. De belangrijkste vraag: bij wie voel jij je op jouw gemak?

Tip 2: kies voor een KNMG gediplomeerd motorrijinstructeur (KGI)- deze motorrijinstructeur heeft een aanvullende opleiding gevolgd, wordt jaarlijks bijgeschoold en voldoet aan hoge eisen dien door de KNMV worden gecontroleerd. Bekijk hier het filmpje van de KNMV (Koninklijke Nederlandse motorrijders Vereniging).

Tip 3: neem niet gelijk een pakket, je zit dan vaak vast aan examens- door eerst proeflessen te nemen kun je uitzoeken met wie je een klik hebt. Je kunt uiteraard daarna nog prima een pakket nemen.

Tip 4: Zoektermen zoekmachines (Google)
Veel mensen gebruiken Google om een motorrijschool te zoeken en daar kun je heel veel informatie vinden. Kijk naar de reviews op google. Lees de inhoud!

Tip 5: boek meerdere proeflessen. Kijk met wie je te maken hebt en vergelijk!

motorrijschool movica

Leeftijd motorrijbewijs

Leeftijden motorrijbewijs

Er is een veel regelgeving met betrekking op met welke leeftijd (18, 20, 21 en 24 of ouder)je met welk motorrijbewijs (A1, A2, A code 80, A volledig) op welke motorfiets mag rijden.

Wij hebben de regels op een rijtje gezet met betrekking tot leeftijd. Rijbewijs ‘code 80’ kan je na 2 jaar of bij het bereiken van de leeftijd van 24 laten verwijderen van je motorrijbewijs.

  • 18 jaar: A1* (les vanaf 17 jaar)
  • 19 jaar: A1*
  • 20 jaar: A2*
  • 21 jaar: A-code80**
  • 22 jaar: A-code80**
  • 23 jaar: A-code80**
  • 24 jaar en ouder: A onbeperkt

*als je wilt doorgroeien naar een hogere klaase (A1->A2 of A2->AC80 of A-onbeperkt doe je een getrapt examen (zie uitleg hieronder)
**je rijdt 2 jaar met een A2 motor – daarna A-onbeperkt of nadat je 24 geworden bent laat je de codering verwijderen.

Motorrijbewijs klassen

Wat houden de verschillende klassen in? Er bestaan 4 typen motorfietsen waar je een motorrijbewijs voor kunt behalen.

• A1: dit zijn lichte motoren tot max 125 cc /11 kWatt
• A2: dit zijn middelzware motoren tot max 35 kWatt + verhouding vermogen/gewicht mag niet meer zijn dan 0,2pk/kg
• A: onbeperkt, geen beperking in vermogen
• 3-wielers (denk aan Piaggio MP3- de breedte van de voorwielen bepaalt of het een motorfiets of een auto is- informeer bij je rijschool wat de regels zijn

Getrapt motorrijbewijs

Wanneer je een A1 of A2 rijbewijs hebt behaald zit je in het ‘getrapte motorrijbewijssysteem’.
In dit systeem doe je 2 jaar ervaring op het type motorfiets waarvoor je een motorrijbewijs hebt. Je doet daarna een getrapt verkeersdeelname examen (AVD) waarmee je aantoont op een zwaardere motor te kunnen rijden. In dit examen voer je tijdens de rit een tweetal bijzondere verrichtingen uit (denk hierbij aan een halve draai op een doorgaande weg of je wordt gevraagd je motor ergens te parkeren).
Met name de overgang van A1 naar A2 is een wat grotere stap. Je ziet dat mensen met een A1 motorrijbewijs flink moeten wennen aan het hogere vermogen en gewicht van de A2 motorfiets.
In de volgende overzichten zie je welk rijbewijs je bij welke leeftijd nodig hebt.
Let op het onderscheid in eerste motorrijbewijs en ‘getrapt’. Eenmaal in het getrapte systeem betekent dat je alleen door kunt stromen met een getrapt verkeersdeelname-motorexamen.

Automaatrijbewijs motor

Je ziet zeker bij de elektrische motorfietsen steeds meer automaten verschijnen. Indien je lest en afrijdt op een automaat, dan krijg je een automaat code op je rijbewijs waarmee je alleen met automaten kunt en mag rijden.
Ons advies: doe motorrijlessen op een geschakelde motor en doe daar ook je motorexamen mee. Je kunt daarna op elke motorfiets rijden, overal ter wereld. Extra leuk op vakantie als je een motorfiets huurt.

motorrijschool movica
Opzet motorrijles

Hoe zit goede motorrijles in elkaar?

In het begin van je motoropleiding ben je voornamelijk bezig met het beheersen van je voertuig. Het is voor velen een eerste kennismaking met een gemotoriseerde tweewieler en het rijden op een balansvoertuig met dit vermogen en gewicht valt vaak een beetje tegen.

In praktijk zul je dus eerst je voertuig moeten leren beheersen. De eerste lessen vinden daarom vaak plaats op parkeerplaatsen. Het van en naar de parkeerplaatsen rijden gaat via de openbare weg. Daarom is het belangrijk een goede basis te hebben voordat je zelfstandig op de openbare weg gaat rijden. Je bent namelijk ‘juridisch bestuurder’.

En om op de vraag terug te komen: ‘hoe zit goede motorrijles in elkaar’? Daar kunnen wij alleen antwoord op geven door onze manier van werken hier te beschrijven. Bij het zoeken van een goede rijschool: vraag gerust een naar een lesplan bij de rijschool: hoe leren zij jou motorrijden aan?

Wij doen het op de volgende manier.

Stap 1: bediening motorfiets onder controle
In deze stap zorgen we ervoor, dat je goed op de motor zit, rustig kunt schakelen en dat je gecontroleerd met de koppeling overweg kunt. Belangrijk is dat je je comfortabel op de motor zit en dat je je basaal kunt redden tijds het rijden op de weg.
Volgens ons betekent dat je in balans bent, de motor goed kunt afremmen, de koppeling (en daarmee je snelheid) onder controle hebt en dat je je veilig voelt.

Stap 2: zelfstandig de weg op
Dan wordt het tijd om zelf te gaan rijden. Geen zorgen, we leggen je goed uit hoe dit werkt en we brengen je alleen naar plaatsen die je goed aankunt en passen bij jouw niveau. We gaan uiteraard niet direct de snelweg op, maar gaan oefenen op verkeersarme industrieterreinen en parkeerterreinen waar er ruimte is om kleine fouten te maken en er weinig druk is van het overige verkeer.
We doen oefeningen met links -en rechts afslaan en we leren je te wennen aan het gebruik van je spiegels.

Stap 3: bijzondere manoeuvres – je motorfiets onder controle krijgen (AVB oefeningen)
Nu je zelfstandig kunt rijden ga je de volgende fase in. We gaan je diverse technieken aanleren die je op de weg nodig hebt: voertuigbeheersing. We gaan aan de slag met basisvaardigheden als stuurtechnieken (sturen vanuit benen, tegensturen, sturen met je ogen), beheersing van je snelheid bij lage en hogere snelheden en het houden van balans. We zijn ook tussen de oefeningen superscherp en coachen je om de oefeningen als gewoontes aan te leren.

Stap 4: we leren je de AVB examenoefeningen toe te passen deze in de praktijk. We vinden het belangrijk, dat je weet waar je de oefeningen voor leert. Je gebruikt alle technieken op de weg. Buiten de AVB oefeningen die je op het CBR AVB examen uitvoert gaan we aan de slag met aanvullende oefeningen. Ze doen we hellingenproeven: wegrijden omhoog en omlaag, wegrijden uit parkeervak op hellend terrein- we leren je je motorfiets gecontroleerd op een helling omhoog en omlag weg te rijden, geheel in balans en zonder dat de motorfiets naar achter rolt- verder gaan we de oefening wegrijden uit parkeervak uitzetten op een hellend terrein zodat jij alvast kunt oefenen met het rijden in de bergen

Stap 5: aandacht voor het rijden in het verkeer
We beginnen al met rijden in het verkeer als we bezig zijn met het aanleveren van de AVB oefeningen. Logisch omdat we bij het aan -en afrijden van en naar de oefenlocaties over de openbare weg rijden.
We gaan aan de slag met rijstrook wisselen, naderen en oversteken van kruispunten, het rijden van rotondes en het bepalen van een geschikte positie op de weg.

Stap 6: de snelheid gaat omhoog
Daarna oefenen we andere onderwerpen als in en -uitvoegen op een auto(snel)weg, inhalen binnen en buiten de bebouwde kom. We doen stop -en go’s binnen en buiten de bebouwde kom. We gaan aan de slag met de waarnemingscyclus (vooruit kijken en plannen), het rijden van bochten – we leren je de basisprincipes van het rijden van bochten.

Stap 7: hogere orde vaardigheden- veilig rijden. Na de basale vaardigheden gaan we aan de slag met ‘hogere orde vaardigheden’. Dit zijn vaardigheden die voorbij gaan aan basale vaardigheden en die je maken hebben met anticiperen. Daar staan we bij stil in onze opleiding. We gaan staan op kruispunten laten zien waarom we als motorrijder kwetsbaar zijn. We laten zien hoe slecht de gemiddelde automobilist waarneemt en waardoor jij als motorrijder in de problemen kunt komen.

Kortom: we leren je méér dan nodig is voor je motorrijbewijs. En dat is een belofte.

motorrijschool movica

AVB voertuigbeheersing

Op onze site staat een uitgebreide uitleg over de AVB examen oefeningen, volg deze link.

Er zijn in totaal 12 oefeningen, verdeeld over 4 clusters.
Op je examen voer je 7 oefeningen uit. In elke cluster is een verplichte oefening (in het overzicht met een ‘V’ gemarkeerd – deze voer je altijd uit- en zijn er keuze oefeningen. De examinator kiest hier een oefening uit. Je mag elke oefening een keer overdoen als poging 1 niet goed is.

Je bent geslaagd als je 5 oefeningen correct hebt uitgevoerd. Je mag dus 2 fouten maken, deze mogen echter niet in eenzelfde cluster zitten. De loopoefening in cluster 1 hoeft niet voldoende te zijn. De uitslag wordt na afloop van het examen direct aan je medegedeeld en vervolgens elektronisch geregistreerd.

Het AVB examen is als volgt opgebouwd.

1. Cluster lopen
a. (V) Lopen met de motor en achteruit inparkeren

2. Cluster langzame oefeningen
a. (V) langzame slalom
b. Denkbeeldige acht
c. Halve draai (links of rechts)
d. Langzaam rijden
e. Wegrijden uit een parkeervak (links of rechts)

3. Cluster snelle oefeningen
a. (V) uitwijkoefening
b. Snelle slalom
c. Vertragingsoefening

4. Cluster remoefeningen
a. (V) noodstop
b. Precisiestop
c. Stopproef

Op de site van het CBR staat een overzicht met de oefeningen en plaatjes, klik dan hier

motorrijschool movica

AVD verkeersdeelname

CBR examen: motorfiets verkeersdeelname (AVD)

Op de site van het CBR staat uitgelegd wat de procedure is, volg deze link.

Men vraagt ons vaak wat het CBR ‘wil zien’ en daar kan ik maar 1 antwoord op geven: een motorrijder.

Waar het om gaat is dat je een representatieve rit laat zien waarbij je door je gedrag laat zien dat je het principe ‘zien en gezien worden’ volgt.

Als motorrijder ben je kwetsbaarder dan ander verkeer. Door ruimte te zoeken in het verkeer zorg je ervoor dat je steeds een vluchtweg hebt. Niet blijven hangen dus achter voertuigen, maar als het kan er langs of anders afstand houden zodat je beter kunt anticiperen op de situatie.

In de rit komen meerdere soorten situaties aan bod: het rijden van bochten, rijden op de snelweg inclusief invoegen en uitvoegen en het rijden in stadsverkeer.

We oefenen dit van te voren uitgebreid. Onze visie is dat we je naar zoveel mogelijk verschillende plaatsen brengen om je te leren met verschillende situaties om te gaan. Dat kunnen verschillende soorten wegen zijn (in de stad, op de snelweg, het rijden van bochten) en verschillende omstandigheden (rustig, druk, hectisch).

We maken tijdens de lessen veel kilometers waardoor je op je verkeersdeelname examen goed voorbereid kunt gaan deelnemen.

Na het examen deelt de examinator je het resultaat mede in de examenzaal.

motorrijschool movica

Kosten motorrijlessen

Kosten voor het halen van je motorrijbewijs

Dit is vaak één van de belangrijkste vragen die mensen stellen bij het halen van je motorrijbewijs.

Het hangt af van de hoeveelheid lessen die je nodig hebt en daarin zijn twee elementen van belang: je talent en je leeftijd. Talent zorgt ervoor dat je motorische vaardigheden snel aanleert. En dat is zeker bij het aanleren van de AVB oefeningen van belang. Mensen die snel motorisch leren, leren de AVB oefeningen snel aan. Leeftijd zorg ervoor dat hoe ouder je bent je in de regel langzamer gaat leren, en omgekeerd: hoe jonger je bent , hoe sneller je leert. Deze twee elementen zorgen ervoor dat de ene persoon met 20 uur klaar is en de ander misschien wel 40 uur nodig heeft.

Aan examens ben je rond de EUR 500/600 kwijt. Deze bedragen zijn inclusief voorrijden en het gebruik van de motor en instructeur tijdens de examens. Het aantal uren les bepaald uiteindelijk hoeveel je kwijt bent.

Pakketten: met pakketten koop je vooraf een aantal uren les en vaak examens in. Rijscholen gebruiken ook pakketten om je te binden aan de rijschool, dus staar je niet blind op de prijs. Vaak zul je nog uren bij moeten kopen en soms worden de uren in blokken van 50 minuten (ipv een uur) weergegeven.

Losse lessen: met losse lessen koop je dus vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Ben je niet tevreden, dan kun je op zoek naar een andere.

Houd in totaal rekening met een bedrag tussen de EUR 2500-3000 voor een kwalitatief goede opleiding.

motorrijschool movica

Motor theorie

CBR examen: theorie motorfiets

Het theorie examen motorfiets wordt vaak onderschat. Mensen hebben vaak al een autorijbewijs en denken ‘dat doe ik wel even’. Helaas is niets minder waar. Het landelijk slagingspercentage van eerste examens in net 52% en dus gaat iets minder dan de helft van de mensen na  het eerste examen gezakt naar huis. Vaak door onderschatting.

Ons advies is om het theorie examen van de motorfiets serieus te nemen. En zie er de meerwaarde van in. Naast zaken die je al kent, zoals verkeersregels en verkeerstekens leer je essentiële zaken die te maken hebben met motorrijden.

Wij werken bij Motorrijschool MOVICA graag met de theorieboeken van Verjo. Zij hebben diverse leermiddelen die goed van structuur zijn. Ze zorgen ervoor, dat je de regels die je al kent weer lekker opfrist. Wij zien vaak in de praktijk dat het nodig is en dat de theoriekennis flink gezakt is.

In deze theorieboeken worden naast de verkeersregels de verkeersregels goed behandeld die specifiek voor motorrijders zijn. En wordt er een verkeersinzichtelijke link gelegd tussen verkeerstekens en specifieke opgaven die voor motorijders relevant zijn.

Verder vindt je in deze theorieboeken veel informatie voor de theorie van de praktijk: rijden met een passagier, rijden in groepen, rijden van bergwegen, controle van je voertuig, wat te doen bij pech en andere zeer relevante onderwerpen voor het veilig berijden van je motorfiets.

Dagcursus?

Ja, je kunt een dagcursus volgen bij een grote aanbieder. Onze ervaring daarmee zijn niet zo goed. Ze leren je daar het theorie-examen te halen en niet zozeer om theorie-kennis bij te brengen. Daarom adviseren wij je om in ieder geval jezelf goed voor te bereiden met goede theorieboeken.

motorrijschool movica

Motorkleding - waar let je op?

Praktische zaken: motorkleding

Als je begint met motorrijles ben je vaak nog niet in het bezit van motorkleding. De meeste motorrijscholen hebben kleding, helmen en handschoenen ter beschikking en dat kun je vaak lenen.

Motorhelm

Een helm is persoonlijk. Iedereen heeft een andere vorm hoofd en dus is het belangrijk om een helm te passen. En daarvoor kun je het beste naar een motorkleding zaak gaan op een moment dat het rustig is. De mensen hebben dan alle tijd voor je. Het is belangrijk veel verschillende soorten en maten helmen te passen om te kijken welk merk goed bij je past.
Kosten helm. Je kunt veel geld uitgeven aan een helm.
De top-end merken zijn bijvoorbeeld Shoei en Arai. Deze helmen zijn supergoed getest en heel erg veilig. En duur. Ik persoonlijk vind het de investering waard, maar het is niet voor elke portemonnee weggelegd.
De mid-range helmen zijn prima van kwaliteit en bieden voldoende bescherming. Denk aan HJC of Scorpion.
In de goedkope range heb ik mijn twijfel over de kwaliteit van de helm en moet je je afvragen of je hiermee je hoofd wilt beschermen.
Qua soort motorhelm zien we dat sommige mensen, met name in de zomer kiest voor een jet-helm. Deze helm beschermt echter je gezicht onvoldoende en kan leiden tot ernstige verwondingen bij een val (bij een val raakt je hoofd bijna altijd de grond omdat het een relatief ‘zwaar’ deel is van je lichaam.
Ons advies is te kiezen voor een integraal helm of een systeemhelm. We zien vaak mensen met een systeemhelm met een open klep rijden, maar daarvoor geld hetzelfde als een jet helm: bij een val is je hele gezicht onbeschermd. Verder is deze helm relatief zwaar (gewicht) vanwege het klapmechanisme.
Qua pasvorm is het belangrijk dat een helm comfortabel zit, maar niet te los. De helm moet zich nog vormen naar je hoofd, dus een beetje strak zal de helm nog wel in het begin zitten. Koop dus niet vlak voor je examen een nieuwe helm, deze kan nog wat klemmen.
Op de volgende site wordt in dit filmpje een goede introductie gegeven over motorhelmen.

Motorkleding: motorjas en motorbroek

Motorkleding is er in heel veel soorten en maten te koop. Belangrijk is om jezelf de vraag te stellen wat je ermee gaat doen. Hieronder zijn een aantal soorten gebruik gedefinieerd.

Woon-werk verkeer: als je veel woon-werk verkeer doet is het belangrijk een voldoende waterdichte oplossing te zoeken met een pak waar Gore-Tex in zit om je droog (en in de winter warm) te houden.

Mooi-weer-rijder / urban style: je gebruikt kleding waar je comfortabel mee kunt rijden. Je ziet vaak mensen een motorrij jeans kopen en een lekker leren jasje. Er is in deze range heel veel te koop. Let er wel op, dat in deze range vaak een product koopt wat er goed uitziet en soms wat weinig protectie heeft (zie hiervoor het punt bescherming).

Sportief: je ziet vaak dat de sportieve rijder in een leren overal rijdt. Een heerlijk product wat comfortabel rijdt. Indien het regent zul je regenkleding moeten aantrekken. Verder is lederen kleding niet erg ‘warm’. Het isoleert niet heel goed en je ziet vaak dat als het s’ ochtends koud is de mensen in een lederen pak veelal verkleumd aankomen op de bestemming.

Allroad en offroad: een specifiek segment omdat er hier een ‘sport element’ in zit. Je bent vaak actief bezig waardoor het meer een soort sportkleding is. Voor motorrijles is dit type kleding ongeschikt omdat we daar bijna alleen op asfalt rijden.

Doorwaai kleding: je ziet vaak op mooie dagen mensen met korte broeken, slippers en T-shirts rijden. Zeer onverstandig omdat je bij een val veel letsel oploopt. Er zijn tegenwoordig supergoed alternatieven in de vorm van doorwaaikleding. Jassen, broeken en handschoenen met hoogwaardige materialen die de rijwind ruim voldoende doorlaten in de kleding waardoor je goed afgekoeld wordt.

Bescherming: zeker de wat duurdere merken bieden veel protectie (rug, schouder, arm, heup, knie, scheen). Deze is vaak in de kleding verwerkt. Je ziet vaak bij goedkopere kleding, dat hierop bezuinigd worden. Je kunt ook losse beschermers kopen. Ik rijd zelf vaak rond met een losse rug beschermer, die gecombineerd is met een niergordel), deze kan ik onder meerdere pakken gebruiken.
Je kunt ook losse vesten kopen met beschermers die je onder welk pak dan ook kunt dragen. Er is zoveel te koop!

Motorlaarzen

Motorlaarzen en motorschoenen: ook in deze markt is heel veel te koop. Van hoge laarzen tot lage sneakers. Ook hiervoor geldt dat het belangrijk is vast te stellen hoe je de kleding gaat gebruiken.
Met een motorsneaker kun je makkelijk de stad inlopen. Met een motorlaars heb je veel meer bescherming op bijvoorbeeld je scheen, bij slecht weer en bij kou. Let op dat je bij motorsneakers ervoor zorgt dat je je veters goed dicht doet, je wilt deze niet tussen de ketting hebben. Bij een sportieve rijstijl passen sportieve motorlaarzen, een stijve laars die veel bescherming biedt bij een val. Een toerlaars is gemaakt om comfortabel een hele dag aan je voet te zitten en waarmee je bijvoorbeeld tijdens een tourrit een kleine wandeling kunt maken.

Handschoenen

Handschoenen: ook handschoenen zijn erg persoonlijk omdat elke hand anders is. Ook hierbij moet je je afvragen waar je de handschoen voor gebruikt. En in welk jaargetijde. Belangrijk is dat de handschoen voldoende bescherming biedt. Het is aan te bevelen handschoenen te kopen met een polsband, deze zorgt ervoor dat een handschoen bij een val ‘niet uitgetrokken wordt’.

Zomer: in de zomer heb je het liefst een dunne handschoen en die lekker ventileert bij hoge temperaturen.

Voor -en najaar: in dit jaargetijde varieert de temperatuur gedurende de dag en kan er sprake zijn van regen. Deze multifunctionele handschoen kun je in veel omstandigheden dragen en met handvatverwarming vaak ook nog in de winter. Let erop om bij het uittrekken van de handschoen de binnen voering vast te houden zodat je deze niet lostrekt.

Winter: in de winter rijdt je met lekker dikke handschoen, het nadeel van zo’n handschoen is dat je door de dikte minder ‘gevoel’ hebt bij het rijden. Een oplossing kan dan zijn om met een najaar handschoen te rijden in combinatie met handvatverwarming.

Inschrijven?

Wil je met ons kennismaken?

 

Klik dan op de button ‘kennismakinsles’hieronder, vul het contactformulier hiernaast in of stuur een mail of whatsapp m.b.v. de buttons hieronder.

Ik, Robert van der Kolk, neem zo snel mogelijk contact met je op en sta je graag te woord om over de workshops!

Image icon
Stuur ons een whatsapp
Image icon
Stuur ons een mail

Stel je vraag hier:

over motorrijles bij Motorrijschool MOVICA

    © MOVICA 2022